Żyjemy w czasach, gdy elektroniczny dostęp do rachunku bankowego to już standard. Chętnie korzystamy nie tylko z tradycyjnej bankowości elektronicznej, ale również aplikacji mobilnej na naszych smartfonach. Dzięki tym narzędziom zarządzanie finansami stało się wygodne, proste i bezpieczne, oczywiście pod warunkiem, że zachowamy podstawowe zasady rozsądnego ich użytkowania. Zobacz jak powinno wyglądać bezpieczne korzystanie z bankowości elektronicznej.
Korzystanie z konta za pośrednictwem nowoczesnych rozwiązań technologicznych, wymusza na nas podjęcie większej odpowiedzialności za bezpieczeństwo naszych finansów. Nie spoczywa ono już wyłącznie na barkach banku, jak to miało miejsce kiedyś. Obecnie to my w znacznej mierze odpowiadamy za to, aby uniknąć przykrych niespodzianek i niepotrzebnych kosztów. Warto wiedzieć, jak bezpiecznie korzystać z bankowości elektronicznej.
Dobre hasło i wykorzystywanie darmowych opcji bezpieczeństwa
Podstawowym fundamentem bezpieczeństwa jest solidne hasło do bankowości elektronicznej. Pomimo wydawałoby się powszechnej wiedzy na ten temat, niestety wiele osób nadal stosuje nieodpowiednie, proste do złamania hasła.
Dobra, bezpieczne hasło do konta powinno spełniać trzy podstawowe warunki:
- musi być odpowiednio długie i zawierać różnorodne znaki (duże i małe litery, cyfry i znaki specjalne).
- powinno być unikalne, nie korzystajmy z tego samego hasła w kilku różnych serwisach.
- zapisywanie go gdzieś nie jest najlepszym pomysłem, dlatego musi być łatwe do zapamiętania. Niech to będzie coś unikalnego, co kojarzy nam się z jakimś konkretnym wydarzeniem lub osobą tak mocno, że z pewnością nie zapomnimy.
Bezpieczne korzystanie z bankowości elektronicznej na telefonie
Jeżeli korzystamy z bankowości elektronicznej lub aplikacji mobilnej na naszym telefonie, pamiętajmy, aby odpowiednio go zabezpieczyć. Aplikacja mobilna również powinna być zabezpieczona hasłem. Blokada ekranu to podstawa. Ponadto włączmy funkcję pozwalającą na zdalne zablokowanie urządzenia oraz na jego śledzenie w przypadku zgubienia, warto także uruchomić funkcję zdalnego kasowania wszystkich danych z telefonu.
Wiele osób nie wykorzystuje prostych, darmowych narzędzi oferowanych przez bank, takich jak SMS-y potwierdzające transakcję, czy zmiana limitów transakcyjnych, żeby dodatkowo zabezpieczyć swoje konto. Korzystajmy ze wszystkich dostępnych opcji, dzięki temu unikniemy przykrych konsekwencji ataku elektronicznego na nasze konto. Limity płatności internetowych i płatności zagranicznych kartą ustawmy na zero i zmieniajmy je, tylko wtedy, gdy mamy zamiar z nich skorzystać. Dobrym pomysłem jest też stworzenie listy zdefiniowanych odbiorców przelewów.
Zabezpieczenie przed atakami internetowych hakerów.
Program antywirusowy
Zadbajmy o to, by na naszym komputerze i smartfonie zawsze był zainstalowany aktualny program antywirusowy. Uaktualniajmy również na bieżąco systemy operacyjne naszych urządzeń oraz przeglądarki internetowe. Ponadto unikajmy instalowania oprogramowania z niepewnych źródeł i nie korzystajmy z tak zwanych otwartych sieci bezprzewodowych.
Internetowi przestępcy stosują wiele metod manipulacji, aby pozyskać dane logowania do kont użytkowników banków. Mogą to być przykładowo maile, rzekomo z banku, zachęcające do kliknięcia w link prowadzący do podrabianej strony bankowej bardzo podobnej do tej prawdziwej, czyli phishing.
Uwaga na wyłudzenia!
Często stosowane są również podejrzane SMS-y mające rzekomo pochodzić z banku (smishing) oraz kontakt telefoniczny (vishing), podczas którego jesteśmy proszeni o podanie danych logowania. Pamiętajmy, że prawdziwy pracownik banku nigdy nie poprosi nas o takie dane. Jeśli spotkamy się z takim zachowaniem, absolutnie nie podawajmy nikomu żadnych informacji, a całą sprawę zgłośmy bezpośrednio do banku osobiście lub za pośrednictwem bankowej infolinii. Banki są bardzo wdzięczne za zgłaszanie każdego takiego przypadku, ponieważ pozwala to im na bieżąco wprowadzać nowe rozwiązania mające zapewnić użytkownikom maksymalne bezpieczeństwo korzystania z bankowości elektronicznej.
Pamiętamy, że bezpieczeństwo naszych pieniędzy w największej mierze zależy od nas samych. Zabezpieczmy więc należycie wszystkie urządzenia, za których pośrednictwem korzystamy z rachunku bankowego, dokładnie sprawdzajmy wszystkie SMS-y autoryzacyjne podczas dokonywania transakcji, a także zachowajmy zdrowy rozsądek i nie korzystajmy z konta w miejscach publicznych.